StanHill StanHill StanHill
   
  Untitled Document

Welkom op de website van StanHill.

 

StanHill is een multi-talented en begaafd kunstenaar. Naast het maken van kleurrijke schilderijen en sculpteren, is StanHill ook programmamaker, tv-regisseur, grafisch ontwerper en beeldhouwer. meer...



‘Mijn mooiste schilderijen maak ik in de vroege ochtenduren. Na een hazenslaapje van een uur of drie kom ik mijn bed uit om in mijn atelier aan de slag te gaan. Ik weet dan al weken dat ik weer moet gaan creëren. meer...

 

Wanneer StanHill praat over zijn werk, dan wekt hij de indruk dat er achter zijn manier van werken een filosofie schuilt. Maar dat ontkent de schilder stellig. meer...


Het maken van schilderijen en sculpturen is voor StanHill een van de vele uitingen van zijn creativiteit. meer...

 

Hij is ook programmamaker, tv-regisseur en grafisch ontwerper.
‘Maar die uitingen van mijn creatieve gevoelens zijn anders dan wanneer ik me opsluit in mijn atelier en als schilder aan de slag ga. Werken als regisseur of grafisch ontwerper moet ik meer volgens richtlijnen, tijdsregels en cinematografische wetten werken. In die hoedanigheid lukt het me om mijn creatieve ontlading op een bepaalde manier te kanaliseren. Ik kan me dan ook aanzetten iets te creëren. Bij het schilderen is dat anders. Ik schilder in een bepaalde gemoedstoestand, die mij het gevoel geeft dat in mijn hoofd alle sluizen zijn opengezet waardoor de creativiteit de vrijheid krijgt. En op zo’n moment ontbreekt mij het vermogen om enige structuur aan te brengen. Het is net alsof ik er geen vat meer op heb. Elke keer weer probeer ik mezelf te verklaren wat er dan gebeurt.
Ik schilder met grote tussenpozen. Het is niet zo dat je mij elke dag of elk weekend in mijn atelier treft. Ik kan alleen maar schilderen wanneer ik een tijdlang op dat gebied passief ben geweest. Dat is de periode van het opdoen van indrukken. Op een gegeven moment ben ik zover dat ik min of meer gedwongen wordt om weer te gaan schilderen. ‘Mijn hoofd zit vol’ zeg ik dan. Dat gevoel, die passie, kan ik een  paar dagen soms weken bij me hebben en dan opeens moet ik me daarvan ontdoen. Het is net alsof ik dan in mijn slaap in een trance terecht kom. Ik word om een uur of vier wakker met een gevoel van ‘eigenlijk slaap ik nog’. Je kent dat wel, je lichaam is nog zwaar, je spieren stijf en de hersenen draaien nog lang niet op volle toeren. Ik weet inmiddels dat ik dat gevoel vast moet houden om tot goede prestaties te komen. Ik praat niet, ik zet geen radio aan, ik eet niet en drink als ik eenmaal aan het werk ben hoogstens een koffie toebroek..(is koffie op Aziatische wijze gezet…zeg maar Turkse koffie). Zodra ik in mijn atelier ben, ga ik aan de slag. Ik heb dan al wel weken een thema voor mijn schilderijen in mijn hoofd, maar ik weet niet hoe ik dat thema ga uitwerken. Dat gebeurt op het moment, eigenlijk zonder dat ik daar invloed op heb. In feite laat ik me gewoon gaan. In de loop der jaren heb ik wel geleerd het ontspannen, kalme gevoel, waarmee ik opsta te koesteren. Mijn bewustzijn moet in de vertraging blijven. Ik geloof dat ik dan in een soort roes terecht ben gekomen. Wakker worden uit die roes kan heel ontnuchterend zijn. Zodra ik weer met beide benen in de wereld sta, kan het gebeuren dat mijn creativiteit weg is. Ik zorg er dan ook altijd voor dat de omstandigheden waarin ik werk ideaal zijn. In de weken voorafgaand aan zo’n ontlading zet ik in mijn atelier al alles klaar. Tien blanke doeken, soms wel meer, op een rij. De verf ligt klaar en in de herfst en winter heb ik dan ook altijd de verwarming al aangezet. Zelfs de koffie staat in de aanslag… Ik moet me, als ik ga schilderen, zo min mogelijk bezig hoeven houden met het regelen van dingen want daardoor kan het gebeuren dat, zo voel ik het tenminste, de magie wordt doorbroken waardoor mijn creativiteit weg is en ik tot niets kom. In feite ben ik op het moment dat ik aan het schilderen ben heel erg in mezelf gekeerd.’
 

 

StanHill haalt zijn schouders op. ‘Het is maar een uitleg’, zegt hij : ‘Misschien zit er wel iets heel anders achter. Er wordt wel eens gezegd dat mijn schilderijen niet door mij, maar door iemand anders worden gemaakt. Iemand uit een andere dimensie. meer...

 

Hoe groter hoe beter, (lees verder…)

 

In mijn beelden krijgen de gevleugelde figuren een belangrijke plaats. Geïnspireerd door de duiven die gebruikt worden als symbool voor spiritualiteit maak ik figuren en taferelen die alles met vleugels van doen hebben…en anders krijgen ze die van mij…! (lees verder….)